De TikTok trends van 2024
Creative bravery. Daar draait het dit jaar allemaal om. Maar wat betekent dat nu precies?
In een social media contentkalender verzamel je op een gestructureerde manier de content die de komende maand op jouw social media kanalen zal verschijnen. Waarom dat nuttig is? Awel, daarom:
Het hebben van een contentkalender betekent uiteraard niet dat je geen spontane posts meer mag plaatsen. Blijf dit vooral doen, maar breng structuur aan in niet-spontane posts en zorg voor consistentie. 🤜🤛
Stap 1: Inspiratie opdoen en thema’s bepalen
Vooraleer je begint te schrijven aan je social media posts, moet je natuurlijk weten waarover je gaat schrijven. De eerste stap is dus om inspiratie op te doen en thema’s te bepalen.
Er zijn verschillende manieren om dit te doen:
Hou bij deze stap ook altijd rekening met je social media strategie. Een bepaald idee kan heel leuk zijn, maar het moet ook bij je bedrijf, je doelgroep én je doel passen. De dingen die je post moeten relevant zijn voor je doelgroep en waarde bieden. Posten om te posten? Dat moet je vooral niet doen.
Daarnaast heb je in je strategie ook al bepaald hoe vaak je gaat posten en op welk kanaal je dat gaat doen. Hierdoor weet je ook meteen hoeveel inspiratie je moet opdoen voor de komende maand. 😉
Stap 2: Copywriting
Je thema’s zijn bepaald en je weet waarover je gaat schrijven. Top! 👌 Nu kun je beginnen aan het echte werk: het schrijven van je content.
Ben je geen ervaren copywriter? No worries. Wij hebben enkele copywriting tips die je alvast op weg helpen:
En hé, vergeet niet om steeds in dezelfde tone of voice te schrijven!
Stap 3: Kick-ass creatives
Bij een kick-ass copy hoort natuurlijk ook een kick-ass creative. Want hoe cliché ook - ja, hier maken we een uitzondering 😉 -, een beeld zegt meer dan 1.000 woorden!
Enkele best practices:
Hoe ver je hierin kunt gaan, hangt natuurlijk ook af van de middelen die je ter beschikking hebt. Heb je een in-house fotograaf? Helemaal top! Heb je een in-house designer? Aw yes! Sta je er alleen voor? Niet getreurd! Met de volgende hulpmiddelen geraak je zelf al heel ver:
Nu je weet hoe je een top notch contentkalender opstelt, is het nog kwestie van te kiezen op welk platform je deze contentkalender gaat maken.
Google Docs of Google Spreadsheets
De makkelijkste manier om je contentkalender te maken? Google Docs of Google Spreadsheets! Helemaal gratis en makkelijk om met meerdere in samen te werken. Dit is ook de manier die wij voor de meeste van onze opdrachtgevers hanteren.
Social media tools
Manage je verschillende pagina’s voor een bepaald merk? Dan raden we je aan om een social media tool zoals Kontentino te gebruiken.
In deze tool kun je een mooi overzicht houden per maand, kun je posts dupliceren en er comments op geven. Lekker handig om in samen te werken en om posts af te stemmen met je opdrachtgever (indien je die hebt).
Wij gebruiken deze tool bijvoorbeeld voor één van onze internationale opdrachtgevers waarvoor we twaalf Facebookpagina’s en tien Instagramaccounts beheren. Of deze zijn nut al bewezen heeft? Zeker en vast!
Uiteraard zijn er nog heel wat andere social media tools. Welke het beste voor jou werkt? Dat kun je alleen maar weten door ze uit te testen!
Lukt het je niet om een social media contentkalender te maken of vind je er simpelweg de tijd niet voor? Wij helpen je graag op weg! 👉 Stuur ons een mailtje via info@thinktomorrow.be of bel ons op 014 84 91 00.